Mindfulness stap 1: bewust omgaan met de automatische piloot

Spiritualiteit in het hier en nu...iedereen heeft er zo zijn eigen invulling aan en iedereen benadert spiritualiteit volgens eigen perceptie, beleving, verwachtingen...ik ben ervan overtuigd dat we onder meer herkennen wat we soms wel eens op de automatische piloot staan.




Ik denk hieraan aan onze dagdagelijkse routine handelingen, de radio of tv uitzetten, nog even onze tanden poetsen, de wekker zetten, nog even tutten, gordijnen dichtdoen, checken of alle deuren op slot zitten en hopla, bedje induiken.
Zelf al eens bij stilgestaan bij wat je op elk moment van jouw avondritueel doet? Ik denk het niet...
Zonder dat we het beseffen liggen we in bed en zijn we ' weg '. Of je stapt je wagen in en begeeft je ' automatisch ' naar je werk, terwijl je wellicht -tig gedachten denkt..en voor je het goed besef, ben je op je werk aangekomen. We hebben vaak niet echt gevoeld hoe we het stuur hebben vastgehouden, waar en of er spanningen in ons lichaam zitten...eerlijk: veel dingen ontgaan ons in de hectiek van het leven. Het is bijna gewoonte geworden.

Op zich niets ergs, doch mede hierdoor kunnen gemakkelijk negatieve gedachten een eigen leven leiden, emoties vervlakken, een vervelend en naar gevoel creëren.
We zijn er ons uiteindelijk niet meer van bewust dat negatieve gedachten de oorzaak vormen van ons gemoed. ( geïrriteerd, down, humeurig...)

Voor de meeste handelingen is dat een opluchting, stel je voor dat je voor elke handeling vooreerst diep moet nadenken? Gelukkig enerzijds dat  die automatische piloot ook nog eens goed functioneert, het is pas op het moment dat er uitvalsverschijnselen zijn ( door ziekte) dat we beseffen hoe gezegend we er gezegend mee zijn.

Anderzijds kan het ook een hindernis vormen in het bewust voelen, waarnemen, denken, leven voor zaken die onze spirituele groei bevorderen.

Schipperen tussen VERLEDEN en HEDEN



Doorgaans op automatische piloot leven , impliceert meestal dat we zelden in het hier- en - nu moment zijn en ofwel in het verleden of in de verre toekomst leven.
Herken je het volgende: een bepaalde ervaring heeft je vroeger een gelukzalige ervaring gegeven, en je verlangt opnieuw die gelukzalige ervaring, of je legt je geluk in de toekomst er doet er werkelijk alles aan om ditzelfde gevoel opnieuw te beleven.
Dit is iets wat ik nogal eens letterlijk hoor bij mensen aan de lijn of in de praktijk: het verlangen om diezelfde ervaring met hetzelfde gevoel te herhalen. Ik begrijp dit wel, dit verlangen, het is heel menselijk.
Alleen...door de ervaringen uit het verleden te blijven vergelijken vanuit het hier - en - nu, word je niet gelukkiger, integendeel: het geeft stress, het maakt je niet gelukkig(er).

Gevolg: we kijken naar het leven van anderen en meten ons geluk af aan het geluk waarvan wij denken dat zij het allemaal voor mekaar hebben. Het is dit vergelijken met dat vaak aan de basis ligt van zich niet gelukkig voelen.

Uiteraard heeft iedereen de vrije keuze om wensen en behoeften te vergelijken vanuit het verleden of met anderen, maar ik twijfel of dit je echt gelukkiger maakt.

Voel je je ongelukkig omdat je iets niet hebt...voel even waar precies dat gevoel echt vandaan komt?
Kan je vertrouwen dat het Universum heel goed weet wat goed voor je is en wat niet en kan accepteren dat dit soms wel eens een verborgen zegening kan zijn?

Stel dat je je op dit moment gelukkig voelt, ben je nu al bang dat je dit geluk niet zal kunnen
"vasthouden " en het misschien morgen wel eens helemaal " uit je handen ontglipt "?
Iets wat ik nogal eens beluister bij mensen: " ik ben " te " gelukkig met mijn partner, het gaat " te " goed, dat ik bang ben dat dit niet blijft duren....

Herkenbaar dat het moment van in het hier- en - nu gelukkig te ZIJN als staat van ZIJN verpest wordt door je angstgedachte dat het morgen wel eens voorbij kan zijn?

Het leven bestaat nu eenmaal uit ups en downs en de buitenwereld verandert niet omdat wij dit zo graag willen.

Kiezen om in het NU aanwezig te zijn en te GENIETEN van wat je op DIT MOMENT ervaart, BEWUST.
Het vraagt oefening, dit is net zoals je als kind leerde lopen, met vallen en opstaan, doorgaan...kijk maar eens naar een kind dat leert lopen...ik heb nog nooit een kind gekend dat op een dag besluit :
" Foert nu, ik hou het voor bekeken, dat leren lopen bevalt me niets, ik blijf maar lekker verder kruipen of zitten ".
Oefening baart kunst, het wordt een oefening in bewust- worden en draagt bij tot je dieper spirituele gewaarwording en dit te beginnen bij jezelf.

Aangezien ik een doener ben, loop ik mezelf ook nog wel eens voor de voeten, doe ik -tig dingen tegelijk en dan loopt het ook wel eens goed fout en zegt mijn partner " Ja, rammeke bammeke, je bent jezelf weer eens aan het voorbijschieten ". Niet leuk natuurlijk, maar het klopt wel.

Het is niet omdat ik opgeleid mindfulnesstrainer ben dat ik perfect alles toepas in mijn dagelijkse leven...in een moment waarin ik die piloot-modus zit, en de feedback krijg van iemand, weet ik:
" Even op de rem staan, terugkeren in het hier- en - nu, wat doe ik nu, wat wil ik nu, en wat voel ik nu..." en dit werkt krachtig.

Door volledig in het nu te zijn, stop je met alles van vroeger en nu te vergelijken, hoe het zou moeten zijn, de kwaliteit van het leven verandert, lees: verbetert.

Ik beaam het volledig: het is een uitdaging, het is een andere manier van in het leven staan.
Gek toch, dat wij mensensoort dit nog allemaal best mogen "leren " en kijk eens naar onze dieren?
Die hebben geen cursus nodig of een mentor om ons opnieuw te leren leven vanuit puur ZIJN.
Kijk eens naar kinderen, in hoeverre dat onze kinderen nog in het ZIJN mogen/kunnen staan, hoe ze tijdens hun spel volledig IN het spel zitten, in het moment...Ze kunnen nog genieten van dat ene stukje speelgoed, onderzoeken het, exploreren nauwkeurig dat ene stukje...wij willen vaak steeds meer en wanneer we dit niet krijgen, raken we boos, ontgoocheld en geven we op.



Leven in het hier - en - nu is zeker niet simpel en dit komt voornamelijk door onze automatische piloot.

Een leuke om eens te doen ( en niet proberen, gewoon DOEN): ' s morgens bewust dat ene kopje thee zetten, bewust je favoriete thee kiezen, bewust het warme water in je kopje gieten, rustig je tijd nemen om te genieten van de smaak van je kopje thee. Bewust het ritme van snel snel doorbreken.





Regelmatig die automatische piloot parkeren werkt...op naar een vollediger aards-spiritueel welzijn lieve mensen.

Heartful hartengroet en geniet van dat kopje thee !

Medium Mieke

www.miekecoigne.com





Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma