Genieten als levensleidraad

Genieten...






Kan jij  helemaal genieten, zomaar, zonder meer...zoals een kind dat kan?
Op één of andere manier genieten we in beperkte tijd van een etentje, een filmpke pikken, een uitstapje of zijn we al zo ingesteld dat we al blij zijn met ' even eruit '.
We genieten ook van ons werk, we genieten van schrijven, van lezen, van tuinieren, van ....bezig zijn.
In die zin zijn we actief, productief, en jawel, we genieten hiervan.

Voor ik een blog schrijf, bezin ik me zelf eerst,voel ik of ik een verbinding voel met  het onderwerp.
De tijd dat ik nog in het onderwijs werkte, had ik twee maanden verlof...het duurde zeker twee weken voor ik afkickte van mijn werkritme, en hoe gek het ook kan overkomen, in augustus zat ik alweer bezig met mijn schoolwerk...De vakantie....dat is toch puur genieten, toch?

Hoe zit het met genieten van....niets doen? Voor velen onder ons is het in praktijk brengen niet zo evident, laat staan gemakkelijk.

In eerste instantie moeten we zeker niet te snel aannemen dat we echt volgens het genotsprincipe leven. Eigenlijk, bij nader schouwen, doen we dit heel weinig.
Een paar tips, die ik natuurlijk ook ter harte ga nemen, deel ik graag met jullie.
Misschien leuk om hier enige reactie op te mogen lezen....

Probeer je bewust te worden van de relatie met je lichaam en je emoties. Plezier en genot hebben eer met ons lichaam en emoties te maken dan met onze geest.
Vraag jezelf eens af of je luistert naar je impulsen en reacties.
Respecteer je deze?
Beoordeel je je gevoelens?
Analyseer je deze?
Verloochen je je gevoelens?
Word je bewust van je houding tegenover en je relatie met je lichaam en gevoelens.

Let op met aan welke kleine dingen je plezier beleeft.
Een kopje thee bij het raam, het snorren van de poes, het geluid van de wind....Hou al dit soort kleine genietingen bij, merk ze eenvoudig op, Je hoeft er verder niets mee te doen.

Stel jezelf de vraag hoe je werkelijk tegen plezier en genoegen aan kijkt. Ontdek je verborgen antwoorden bv ' Ik ben heel egoïstisch ' , ' Ik moet werken, genieten levert me niets op ' , ' Genieten is tijdverlies ', ' Genieten leidt me af van het werk ' ....
Noteer je antwoorden, ongecensureerd en stel jezelf de vraag of het terecht of onterecht is?
Wissel eens van mening en gedachten over ' genieten' , ' genot '.

Kies één kleine activiteit uit waarvan je weet dat je hier veel plezier zal aan beleven.
Het is verstandig met een kleine activiteit te beginnen, want als je meteen kiest voor iets groters, zal de weerstand te groot zijn.

Zit naast een mooie bloeiende plant, verblijf een uurtje in een park, in je tuin en vraag, als je er klaar voor bent, het Verborgen Koninkrijk om hulp. Het kleine volkje, de Elfen staan altijd klaar om iedereen te helpen die zich in zijn leven door het ' genotsprincipe ' wilt laten leiden.

In het Elfenrijk vindt alles langzaam plaats, er is geen haast, er is geen druk...het concept daarentegen van de menselijke tijd is niet echt van toepassing op het ' genotsprincipe '.
Neem kleine stapjes om te groeien naar het genieten zonder meer.
Je hoeft je dus niet te haasten om zo snel mogelijk stap te zetten naar het leren genieten van het genotsprincipe als levensleidraad.
Het is net als het zaadje dat je in de grond steekt, en volgens het eigen kosmische ritme groeit.

Neem de tijd om jezelf een plezier te gunnen.
Doe uiteindelijk meer en meer  datgene wat je zowel fysiek, geestelijk, spiritueel en geestelijk pleziert.

Kom je bij je gevoel dat je misschien vaak hebt gehoord in je opvoeding dat het leven een "moeten " is, dat " genieten " voor luiaards is?

Ik heb het niet in die woorden meegekregen, maar wel in dubbelzinnige en niet mis te verstane boodschappen ' je hebt altijd wat te doen ', ' als je dood bent heb je nog tijd genoeg om te rusten '...en het klopt, zo leeft mijn moeder nog altijd, in die overtuiging dat ze altijd bezig moet zijn en dat is een teken van ' hard werken '...het leven is hier uiteindelijk een plek waar iedereen zich moet uitsloven.
Die waarheid heb ik na heel veel jaren aan haar teruggegeven, want dit is niet mijn waarheid.



Wat doe ik de laatste dagen...als ik geen gesprekken heb....ik leg me languit in onze veranda op de bank, jawel, languit....en wat geniet ik van het gezang van de kwetterende vogeltjes, kijk ik naar ons Caspertje en geniet ik ervan om hem languit te zien genieten van zijn tukje, geniet ik lichamelijk van mijn rustige ademhaling, geen gedachten...gewoon elke dag een stapje naar de manier waarop ik oefen in het genotsprincipe voor mezelf. Ik voel me rustiger, wakkerder, alerter, scherper, aandachtiger als ik terug aan het werk ga. Het werktempo en - ritme die ik zowel in het onderwijs, als in mijn werk als educatieve trainster jarenlang heb aangehouden- begint me toch wat op te breken, en zeker nu ik volledig voor mezelf werk. Patroontjes doorbreken begint met stap 1 : een stap terugzetten. Hoe zit het met jou? Voel je ook een stapje terug te willen, zo af en toe....?
Wacht liever niet tot je lichaam signalen geeft ...want dan zit je schromelijk over je grenzen te gaan.

Wat is genieten voor jou? En wat heb jij NU  nodig ?



Genietse, of je nu iets of niets doet...neem maar eens even één stapje terug, en voel wat dat stapje terug met je doet?

Heel veel liefs
©Mieke
www.miekecoigne.com

Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma