Wat gebeurt er met de ziel van een dier na overlijden

Vaak krijg ik vragen rond overleden dieren...vaak is het verdriet rond het moeten loslaten van een jarenlange aanwezig geliefd huisdier, en zelfs nog niet eens in jaren uit te drukken, heel intens, zelfs jaren na datum. Veel vragen als hoe het zit met hun geliefde vaak beste maatje...ik herinner me hoe ik me doorheen de opleiding stervensbegeleiding en rouwverwerking bij dieren heb geworsteld.
Elke keer gingen mijn gedachten en gevoelens naar ons Caspertje...neen, ik mocht er niet aan denken dat hij er op een dag niet meer zou zijn. Ik ben heel heel blij dat ik hier doorheen ben gegaan, met als prachtige docente en schrijfster Petra Nelstein. Een bijzondere ervaring in de begeleiding vanuit het sjamanisme.  




Er werd ook aanspraak op mijn diepe betrokkenheid ten aanzien van dieren gemaakt. Vaak kon ik niet anders dan even stoppen om elke fase in stervensgebeleiding in mijn hart te kijken, te voelen, wat dat nu precies was dat ik me zo intens verbonden voel met dieren en het proces van een nakend afscheid niet aankon.

En toch, na mijn eerste opleiding tot dierentherapeute als healer, wist ik dat ik die opleiding ook wou volgen en heb er bewust een tijd mee gewacht om daadwerkelijk die stap te zetten.
Maar het heeft me ook geleerd dat ik aan het uitstellen was vanuit mijn hoofd, denkende " Als ik hier klaar voor ben, dan doe ik het gewoon ". Niks van, ego denken maakte me dit wijs. Het heeft helemaal niets met " er klaar voor zijn " te maken.
Het loslaten van een geliefd huisdier is een ingrijpend emotioneel gebeuren.

Overleden dieren maken soms wel bewustzijnsreizen en bezoeken hun verzorgers. Je kan het gevoel hebben dat je lieve huisdier er is, op dat ogenblik is het heel goed mogeljk dat het energieveld aanwezig is, ook kan kan of hoef je je huisdier niet fysiek te zien. Je neemt hem dan op een andere manier waar nl via je gevoel, via je gedachten.
Overleden dieren maken zich soms ook op een andere manier kenbaar. Stel dat je buiten in de tuin bent, of je zit gezellig op het terras, dan is het mogelijk dat hij zich met het bewustzijn van een ander levend dier verbindt en dit dier iets doet wat jouw aandacht trekt. Dit dier is niet verlegen of bang om naar je toe te komen. Het is heel goed mogelijk dat je plots weet dat het jouw lieve huisdier is die dit voor mekaar heeft gekregen. Twijfel nooit aan wat jij denkt, voelt en weet .

Ook voor dieren is er een Gene Zijde waar dieren hun plek vinden. Ook dieren hebben een bewuste toegang tot de fijnstoffelijke wereld omdat ze die ook tijdens hun leven zien.
Het is dus geen verrassing voor hen dat ze een ziel hebben, want ze observeren andere dieren tijdens het stervensproces en kunnen zien hoe hun lichtlichaam opstijgt.
Het fijnstoffelijke deel van het dier stijgt op naar het licht en komt thuis. Het wordt door andere dieren welkom geheten.
Er zijn ook menselijke bezoekers van gene zijde, omdat de gebieden niet afgeschermd zijn, zeker als deze sterk verbonden zijn of in het geval ze nog iets willen goedmaken.
Dieren rusten, spelen, communiceren, delen ervaringen en gedachten uit met andere dieren. Ze communiceren elkaar hun ervaringen in verschillende lichamen en wakkeren elkaars nieuwsgierigheid aan naar andere incarnatiemogelijkheden.

Jagen en eten speelt geen rol meer omdat de er sfeer rustig is.

Na een rustperiode kiezen dieren ervoor om wel of niet te incarneren.
Dieren incarneren en in het fijnstoffelijke gebied hebben ze de mogelijkheid allerlei soorten dierenlichamen op te roepen waarin ze al ervaringen hebben opgedaan. Een kat kan bv nog eens een ervaring als kat kunnen kiezen, maar ook als een ander dier.




Weet dat een dier dat overgaat zich dus op zoveel manieren kenbaar maken, dat ze zich bevrijd voelen van hun fysieke pijnen, of uit schrijnende leefomstandigheden, het volop naar hun zin hebben aan Gene Zijde.
Het verdriet om het verlies van een geliefd huisdier, blijft, ondanks je weet dat het tijd was om afscheid te nemen, een emotioneel gebeuren. De verbinding tussen mens en dier is onverbrekelijk en gaat over alle tijd en ruimte door. Ik hoor nogal eens in gesprekken dat de liefde voor hun dier zoveel groter en sterker is dan de liefde van een mens: dieren houden onvoorwaardelijk van de mens.
Dat wij als aardemens nog heel veel zullen ont-dekken, over het belang van de aanwezigheid van dieren in ons leven, in het leven, dat wordt duidelijker en duidelijker.

Dat dieren een ziel hebben, emoties, gevoelens, kunnen communiceren en dat wij dit als een geschenk dienen te zien, staat als een paal boven water.
Eén van de vrouwelijke mystica die zovele jaren geleden al schreef over het bewustzijn van dieren, het zielsniveau van dieren....velen ontdekken dit nu pas, maar goed, beter laat dan niet of nooit. En dat laatste, dat is helaas ook het geval.
Als we samen deze boodschap kunnen delen onder elkaar, geloof ik wel dat er een tijd komt dat dieren niet meer ingezet zullen worden als ' voedsel ', als ' bron van vermaak en plezier ', als ' bron van frustratie- ontlading ', maar zullen mens en dier in één adem samen- gaan , in vrede, in vreugde, respect en dankbaarheid.
Laat ons de boodschap verspreiden,de stem van alle dieren zijn...ze verdienen het! 

Liefs
©Medium Mieke



Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma