De kracht van de gedachte


Dagelijks worden we overstelpt met gedachten...probeer maar eens " niet " te denken. Een zuchtje kan het ons misschien nog lukken, maar langer dan een zucht...voor we het goed beseffen denken we aan iets of iemand, whatever.

Nu, ik heb frequent gesprekken met mensen die uitmunten in het voorspellen van wat ze eigenlijk niet willen, en het toch voorspellen vanuit angst en op die angst hun gedachten laten groeien en voeden.





Dan is maar de vraag: ' Voel ik dit nu echt of is dit een angst- gedachte '.
Ik had enige tijd geleden iemand op gesprek die getalenteerd is ( zo zegt ze ook over zichzelf, zo eerlijk is die lieve dame dan wel) in het voorspellen alles wat maar kan tegenvallen...want zo heeft ze geleerd....ik moet maar beter niets positief in mijn leven verwachten, het valt toch allemaal tegen.
Bij het dieper zoeken vanwaar die ' overtuigingen ' kwamen, was het vrij snel duidelijk dat ze dit meegekregen had van haar moeder. Ze hoorde doorgaans haar moeder zeggen: ' Niet doen, dat lukt je toch niet...' ' Bereid je maar voor want je zal heel hard moeten knokken om gelukkig te zijn '...tot ' Je kan op niemand bouwen, alle mannen zijn bedriegers , ik heb het ook meegemaakt '....heel normaal dat deze lieve dame met een geconditioneerd brein er helemaal overtuigd van was dat wat ze ook probeerde in haar leven, ronduit flopte of niet het gewenste resultaat gaf.

' Zie je wel Mieke, ik heb het je toch gezegd....dit ging niets worden met die man '.
Vraag ik dan: ' En hoelang en hoe vaak heb je uitgeroepen, van in het begin...het wordt toch niets, ik ben voor het ongeluk geboren, geen enkele relatie wilt lukken, ach, het is niets voor mij en nu...die nieuwe man, ik wil het echt heel hard, maar ik weet al bij voorbaat dat het niets wordt. Het zal nooit iets worden. "
Stilte.....en dan het bekende ' Ja, maar.....' Je ziet het toch wel, het wordt niets, en ik heb al zoveel mediums gebeld en die zeggen allemaal dat het niets wordt....dus.

Ja, dus? Dus, wat? Is het waar en wat is waar?

Wat waar is, is wat ik jou van in het begin hoor zeggen...en wat je uitroept over jezelf en wat het universum oppikt en waar het universum op reageert met een ' ok, het wordt niets. '

Het is een uitdaging om iemand die zo diep overtuigd is van het lot, van een leven vol ellende, zonder liefde...stapje per stapje te helpen ont-programmeren.
Want alles waarin je geprogrammeerd bent, kan je echt deprogrammeren, de harde schijf wissen en nieuwe informatie aanbrengen.
Je hoeft me niet te geloven, ga maar even onderzoeken hoe het brein werkt en hoe alle emoties met ons brein verweven zijn. Dat is psychologie op zijn best.




Maar de bereidheid hebben om open te staan om te aanvaarden dat je niet geboren bent om een ellendig, triestig en liefdeloos leven te leven is de eerste stap naar verandering. Verandering tot op het allerdiepste niveau, tot op het allerdiepste zielsniveau.

En het kan verdraaid hard werken zijn...afhankelijk van welke programma's je hebt meegekregen bij geboorte, of zelfs via familielijnen langs vaders-en of moederskant. Begin maar bij het dichtsbijzijnde: eigen roots, eigen gezin van oorsprong.

We hebben allemaal nog mindshit op te ruimen....spiritueel of niet....tot we zelfs ons mooie hoofdje erbij neerleggen. Dus, geen paniek.
Ik zeg dan wel eens aan iemand die zich zo blijft vastklampen aan doemdenkgedachten en doemdenkscenario's: ' Zie je wel , jij kan ook de toekomst voorspellen, want wat je voorspelt, komt gegarandeerd uit en ook al wil je het positief, je krijgt wat je uitroept. Zo werkt het universum.
Je angstgedachten gooi je regelrecht het universum in en blijf je die zo voeden...what you think is what you get. '
Dat is een duidelijke eenvoudige universele wet. En die geldt voor iedereen, zonder uitzondering!

Het gaat dus niet over positief denken...je kan positief denken tot je honderd wordt, maar het is de energie die onder het soms ' vermeende positief ' denken zit, dat telt. Dat is de energie dat het universum oppikt. Het is het zoveelste trukje van het ego: ' Ik denk nochtans positief hoor Mieke, maar ik geloof er niets van...' Lekker positief denken en tegelijkertijd er geen fluit van geloven.

Werkt niet op die manier. Nuchter en realistisch kijken naar alles wat je nu nog door je overtuigingen vastzet om eindelijk eens een liefdevolle relatie aan te gaan, waarin niemand maar dan ook niemand kan beloven of die relatie ' voor altijd ' zal blijven.
We hopen het...maar een op angst gebaseerde relatie werkt niet...meer.
Het besef dat we soms ongewenste situaties zelf in stand houden, is al 50 % van verandering.
En ieder is in de mogelijkheid om zelf de verandering aan te brengen, maar dat heeft wel consequenties.

Stel je eens voor dat je dan toch het doemdenken kan ombuigen naar moeddenken, dat je wel gelukkig mag zijn met een lieve partner, omdat je geleerd hebt dat je van jezelf mag houden, en dat je een partner aantrekt die ook van zichzelf houdt, en dat er geen reden meer is om te blijven vasthouden aan die negatieve voorspellingen dat het toch niets wordt voor jou...Selffulfilling Prophecy gedachten op een doemdenkscenario gebaseerd: klaar ermee?





Het is goed om de gedachten die je denkt te onderzoeken:

  •  vanwaar komen je gedachten over geluk- liefde- overvloed- gezondheid....
  • zijn ze gebaseerd op angst?
  • heb ik de manier waarop mijn denken gebaseerd is, voornamelijk gebaseerd op wat ik meegekregen heb in mijn opvoeding?
  • geloof ik dat ik mijn denken waardoor ik niet in vreugde kan leven, kan veranderen?
  • wat en wie heb ik nodig om die eerste stappen te zetten, op een positieve manier.

En geloof me...ik moet de eerste mens nog ontmoeten die niet af en toe een saboterende gedachte heeft over iets wat belangrijk is ...de kunst is nuchter naar die gedachte te kijken, te onderzoeken waarop die gedachte is gebaseerd en te vervangen door een gedachte en handeling dat wel bijdraagt tot een beter gevoel.


Heel veel liefs
Medium Mieke












Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma