Muziek : de universele taal voor de mensheid en RADIO SPIRITUEEL



Net zoals het licht zijn klanken gevormd door kleuren en zoals we weten hebben kleuren een heel grote invloed op ons organisme.



Healing vindt voornamelijk plaats via licht, kleur en klank...om die reden is het beluisteren van helende muziek belangrijk!
Licht revitaliseert ons lichaam en geest en de kleuren die we dragen, de kleur van onze voeding, de kleur van ons interieur...het moet niet onderschat worden.




Ik heb mijn hele leven piano gespeeld, dwarsfluit...en dat was ook mijn allergrootste eerste passie: muziek.  Ik kwam thuis van school, maakte mijn huiswerk en speelde uren piano...uiteraard ging ik ook zoals iedereen naar de Muziekschool in Geraardsbergen, ondertussen al jaren de Muziekacademie. Soms gilde mijn moeder wel eens bij een stuk dat ze zelf ' tjingeltjangel' noemde dat ik maar iets anders moest spelen..nou ja...een Bela Bartok lag haar duidelijk niet.

In elk geval weet ik al sinds kindsbeen hoe helend muziek was voor mezelf, mijn wereld: mijn muziek. Mijn vadertje die was altijd heel trots op me, dat ik elk jaar als de beste pianiste uit de" strijd " kwam...maar daar deed ik het niet voor;..ik was hier niet mee bezig, muziek was/ is nog steeds voedsel voor mijn ziel, net zoals poëzie, schilderen...alles wat met kunst te maken heeft...en dat is een heel rekbaar begrip natuurlijk. Ik heb zelf een aantal jaren muzikale opvoeding en ethestica gegeven in het dagonderwijs voornamelijk in de richting Kunst en Humane Wetenschappen. Mijn eerste pedagogische hogere basisopleiding had ik afgerond op mijn 21ste en zo ben ik zelf verder de weg gegaan als onderzoeker en graver naar alles wat in menselijke vermogens in potentie aanwezig is.

Ik was nog maar een kleuter, had voor sinterklaas een 'pianootje ' gekregen...en daarna een 'melodica' en daar speelde ik mijn eerste stukje' Strangers in the night 'van Frank Sinatra...zonder natuurlijk noten te kunnen lezen.
De buurvrouw stelde op een dag de vraag aan mijn moeder wie daar zo schoon aan het spelen was...heb dan nog wat aangerommeld met dat ding toen ik zelf besloot me in te schrijven in de muziekschool. En dat ben ik blijven doen tot ik mijn Regeringsdiploma en - medaille behaald heb voor piano, met de eer ook nog eens voor Koning Boudewijn en Koningin Fabiola te spelen, bij hun bezoek aan Geraardsbergen. Ik vond alles normaal...achteraf gezien denk ik wel bij mezelf hoe ik het toch allemaal voor mekaar kreeg.
Dat heb je dan als simpele ziel..je doet gewoon de dingen vanuit je hart, vanuit je ziel en je staat hier verder niet zo bij stil, en daarom geloof ik dat hetgeen je doet, wat het ook is, met je hele wezen, met gratie en flow verloopt.




Jammer dat in de tijd dat ik muziekles gaf in het secundair en hoger secundair onderwijs , de waarde van muziek niet naar waarde werd geschat.
Als ik zie op welke manier in bv het Steineronderwijs ' kunst ' een volwaardige plek kent...Kinderen worden helaas overstelpt met klanken die hun ziel in onrust brengen en ik durf te schrijven : schade berokkenen.
Jaren geleden ben ik in Nederland een weekopleiding gaan volgen om me te verdiepen in de antroposofie...ik wist puur intuïtief dat dit klopte in hoe ik onderwijs en opvoeding 'zag ' en nog steeds zie. Al heb ik velerlei methodische plannen bestudeerd...ik kom elke keer weer terug bij Steiner en kan me ook wel voorstellen dat niet iedereen zich hierin kan vinden of terugvinden.

Nu ben ik enige tijd geleden op het spoor gekomen van enkele interessante werken van Meester Philippe, een spiritueel meester, genezer uit Lyon ( 25 april 1849 - 2 augustus 1905 ). Best interessant om zijn biografie erbij te halen.

Enkele therapeutische indicaties die Meester Philippe ons aanreikt en welke invloed klanken ( trillingen en kleur) op ons organisme heeft zijn best interessant om te weten...dus zoals ik vaker aangeef: er is niets nieuws onder de zon, alle oude kennis wordt voortdurend opgehaald, aangehaald en in een ander jasje gestoken, zodat het dan allemaal ' nieuw ' lijkt.

Do : rood : stimuleert de hersenen en werkt op het zenuwcentrum van de maag en de darmen.

Re: oranje: werkt ook op de maag, de buik, de darmen ( vooral aan de linkerzijde)

Mi: geel: zwakke werking en werkt op het hart, de hartstreek en de milt.

Fa: groen: werkt in de diepte en laat het middenrif samentrekken

Sol: blauw: fris: werkt op het bovenste gedeelte van de organen en de armen.

La: indigo: geeft bevingen op/rond het hart

Si: violet: krachtige toon: werkt rechtstreeks op het hart.

Kies muziek heel zorgvuldig uit... muziek heeft echt een bijzonder belangrijk effect op ons lichaam, onze geest, onze ziel...muziek kan helen, doch ook emoties sterker maken, emoties ' verhitten '.
Luister eens naar muziek die wordt gedraaid in boetieks bv....muziek die perfect gedraaid wordt om het koopgedrag van klanten te stimuleren...muziek die roekeloos gedrag uitlokt bij jongeren bv...sneller rijden, risico's nemen....kantje boord op het roekeloze af.
Muziek doet méér dan we kunnen vermoeden op het eerste zicht, maar doet het wel!
Zijn we dan saaie mensen die enkel naar Beethoven, Mozart en Debussy luisteren?
Zijn we dan vervreemd van het muzikale leven op aarde?
Absoluut niet! Mijn oud- leerlingen testten me ook graag wat mijn kennis betrof op muzikaal vlak bv....en reageerden verbaasd dat ik ook 'hun ' muziek kende. Het testen was dan ook snel voorbij.

Een volgende primeur bij www.paragnost-eddie.nl is : RADIO SPIRITUEEL 
Begin juni gaat Radio Spiritueel van paragnost Eddie  de ether in, dé zender waar onder andere muziek wordt gedraaid dat bijdraagt tot een beter gevoel van rust, vrede, vreugde, plezier, ontspanning, muziek uit andere culturen, met prachtige mantra's ( die ook weer inwerken op lichaam en geest), meditatieve muziek enzo...
Een zender dat bijdraagt dat ieders spirituele groei en bewustwording.


Liefs
Medium Mieke





Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma