Onthechten van polariserend denken en taal


Taal is een enorm krachtig instrument. Over het algemeen wordt daar niet echt bij stil- gestaan. 
Beseffen dat de verhalen die we over onszelf en anderen vertellen, hebben een invloed op de kwaliteit van ons leven. Bewust worden van de woorden die we dagelijks uitspreken, verhalen die we elke dag vertellen, leidt ons naar innerlijk meesterschap. 

Het vervangen, veranderen van woorden die kenmerkend zijn voor dualiteit en polariteit, is een eerste stap naar bewust doorbreken van het vellen van oordelen. Woorden die als open worden ervaren, houden geen oordeel in. Woorden die oordelen, laten mensen als het ware ineenkrimpen, precies omdat die woorden wanklanken produceren, vanuit het denken en nooit vanuit het hart. Het hart creëert verbinding, ruisloos en harmonieus. 

Als je je eigen patronen wilt onderzoeken, let eens op de wijze waarop je communiceert over ervaringen en gebeurtenissen en hoe sterk dit je huidige situatie kleurt. Door je eigen 'brontaal' te ontdekken, kun je deze veranderen. 

Door je bewust te worden dat je jezelf insluit door de woorden waarmee je je uitdrukt, door bewust waar te nemen en te zoeken naar jouw unieke broncodetaal, verandert stap voor stap jouw perceptie op de wereld, op jezelf en je omgeving. Zelf ervaar ik elke dag het belang van het communiceren volgens mijn unieke broncodetaal. In een nanoseconde voel ik en neem ik waar, als woorden polariseren. 

De woorden die een 'lading' in zich dragen zijn constructief en voelen open en ruim-hartig. Woorden die in hun energie als destructief en zwaar aanvoelen sluiten je af van wat je werkelijk verlangt. Om die reden sluiten mensen zich meer en meer af van elkaar, hebben het gevoel zich te moeten verdedigen, hebben het gevoel dat ze na een 'gesprek' met een 'leeg of zwaar' gevoel achterblijven. 

Zoek naar woorden die bekrachtigen, opbouwen, inspireren en van harte creëren. Woorden als onder meer 'moeten' zijn taalgewoonten die inperken en insluiten. Je moet helemaal niets, want je hebt altijd een keuze. Elimineer woorden die insluiten en inperken en vervang 'moeten' door ' ik kies ervoor'. Het voelt bevrijdend als je voor jezelf besluit dat je de woorden 'ik moet niet langer nodig hebt. 

Je hoeft je emoties niet te ontkrachten of te ontkennen, je geeft hen een stem en ruimte om ervaren en gevoeld te worden en je onthecht jezelf van verhalen die je misschien al jaren aan jezelf en je omgeving blijft vertellen. Enerzijds denkend dat je verwerkt hebt en anderzijds de verhalen en gebeurtenissen van hoelang geleden dan ook herhalen. Ont-hechten voelt voor mezelf zin-rijker dan los-laten. Loslaten voelt in het proces als oppervlakkig, onthechten ervaar ik als intiem in mezelf.

Door bewuster je woorden te kiezen, wordt je bewust-zijn opgerekt. Er ontstaat een open en liefdevolle relatie met je hoofd, je hart en hoe je je beweegt in je eigen leven. Dit blijft niet onopgemerkt omdat je ook mensen kunt inspireren stil te staan bij de woorden en verhalen die ze over zichzelf vertellen. In-spireren laat open, laat zijn en behoeft geen 'lessen' te leren. Voel hoe anders die twee woorden: 'inspireren' en 'lessen leren'. 

Wist je dat je DNA in levend weefsel reageert op taal, vooral in combinatie met specifieke frequenties? Insluitend taalgebruik heeft net zoveel effect op je DNA als woorden die bekrachtigen. 

Oefenen op je op een niet-polaire manier te uit te drukken, creëert een veld van oneindige mogelijkheden. Je kiest bewust voor niet-oordelende en niet polariserende gedachten. Deze weg ligt helemaal open, alleen is dit ieders keuze.

Enkele voorbeelden:

ik moet...ik kies, ik sta hier open voor, ik ga ervoor, ik heb er zin in, 
het is te zwaar...ik kies ervoor om het te vereenvoudigen, het op een andere manier aan te pakken
het is niet mijn schuld... ik onderzoek mijn eventuele aandeel hierin, ik kijk in mezelf wat ik mogelijk niet heb gezien/begrepen.
beproevingen...mogelijkheden
waarom ik? is er iets wat ik in deze situatie ervaar wat bijdraagt aan ….
het leven is een worsteling...het leven is een avontuur
had ik maar...ik weet dat ik nu mag vertrouwen op de keuze die ik maak 
het is verkeerd, het is goed of slecht...ik ga dit verder onderzoeken wat klopt voor mezelf

Onderzoek de vragen die je stelt. Denk je in polariserende gedachten als bijvoorbeeld goed of slecht dan ben je aan het compartimentaliseren. In essentie is niets goed of slecht. Niemand is goed of slecht. In dit denken sluit en perk je jezelf en mensen in, zodat je bij gewoonte verder inkadert en indeelt. 

Als laatste verwijs ik ook naar scheldwoorden. Niet verwonderlijk dat scheldwoorden al helemaal polariseren en toch...steeds meer jongeren zijn verdwaald geraakt in de werkelijke essentie van hun prachtige Bronwezen. Laat ons maar eerst met onszelf beginnen en elkaar inspireren de taal van het hart te spreken. Inwezig in verbinding.





Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma