Liever leven vanuit je HART


Ons hartcentrum is het anker voor onze ziel.
Dat we nu in een energetische verschuiving beland zijn met name van de zonnevlecht waarin macht, controle het centrum was van waaruit geleefd werd naar het leven vanuit het hart is overduidelijk.

Prachtig gebeuren waarin de mens  ervaart en gewaarwordt dat het niet langer over macht en controle gaat als overheersende vissentijdperk-waarden, zeker voor de mens die zich bewust wordt dat het leven vanuit deze energie niet langer goed aanvoelt.

Voor velen gaat die verschuiving gepaard met het ervaren en lijfelijk voelen van oude pijn, verdriet, oud leed dat als het ware ' plots ' aan de oppervlakte komt.

Als emotioneel lichaamstherapeute weet ik hoe het heel diep van binnen voelt....alsof mijn hart het ging begeven, alsof mijn hart ging exploderen, alsof het mijn adem afsneed...en ik spreek  hier over de jaren 96....durven voelen, toelaten dat de pijn iets vertelt over het eerder niet -toegestane verdriet.

Ik heb al eens eerder geschreven dat de opleiding emotioneel lichaamswerk de meest intensieve, doch meest louterende opleiding is geweest. Totaal binnenste buiten gekeerd worden...'je moet wel een masochist zijn om zo diep en zo ver te gaan ' heb ik meer dan eens gehoord.
En toch...het heeft me als mens, als vrouw, als moeder, als partner veel dichter bij mezelf gebracht.
Het heeft me veel meer aarding in mijn spirituele ontwikkeling gegeven...geen spiritualiteit zonder gronding, want dit was jaren voorheen ook een soort van ' veilige vlucht '....tot ik me realiseerde dat ik de dimensie van mijn aarding, mijn grouding mankeerde.
Mijn vlucht was ook mijn muziek....gelukkig....muziek deed ook mijn hart openbloeien, maar zodra ik terug in de wereld stapte, sloot ik mijn hart veilig op in een doosje, hetgeen we in lichaamswerk een pantser noemen.

Ik geloof eigenlijk niet dat je je kan verbinden op een open-hartige manier met jezelf in eerste instantie, én de ander, als je hart op slot zit, gepantserd.
Het risico van je hart te openen houdt in dat je hart heel kwetsbaar voelt en je letterlijk hartkrampen kan voelen....maar is er in liefde een andere weg dan je hart openen?
Ook daar ben ik van overtuigd dat dit onmogelijk is.
Dit is nu het proces dat bij zoveel mensen aan de gang is...ik hoor bij de meeste gesprekken die over relaties gaan en de relatie tot zichzelf: mijn hart gaat als een gek tekeer-- ik voel geen contact met mijn hart en/ of het hart van de ander - ik kan me niet openstellen ( lees: mijn hart is al zo vaak ' gebroken, ik wil heel graag een partner, maar....ik kan niemand meer toelaten ).

Eerlijk....we zijn in ons leven minstens 1 keer gekwetst en hoe cruciaal het is op welke leeftijd die allereerste kwetsuur is ontstaan, het is soms genoeg om levenslang de angst bij te houden nog maar eens gekwetst te worden. En de enige plek waarin die kwetsuur leeft is het hart.
De motor van alle leven, de motor waar gevoelens, diepe hartsgevoelens al dan niet toegelaten worden.

Ik hoor vaak van cliënten ' Ja Mieke, ik wil echt heel graag opnieuw iemand toelaten, maar ik ben zo bang, wie zegt me niet dat ik niet opnieuw gekwetst zal worden. '
Helaas....dat kan niemand beloven, niemand voorspellen....het gaat ook over: ' Ben je bereid ook te kijken en te voelen waar precies nog oude pijn leeft en wat heb je nodig om die pijn eindelijk te verwerken en los te laten? '

Heel vaak wordt in nieuwe relaties, keer op keer, oude pijn geprojecteerd op de partner, oude pijn, het verleden...
Veel mensen weten mentaal vanwaar de pijn komt...maar het verwerken van pijn via het denken als een mentaal proces, werkt niet.
Je kan erover denken tot je een ons weegt....die pijn zit in je energetisch lichaam...en vraagt inderdaad meer energetisch therapeut werk.
Je kan healen wat je wil....je kan vertellen wat je wil....het resultaat is helaas niet blijvend, tot grote ontgoocheling van de cliënt.

Je kan dan zo veel hartsmeditaties doen tot je suf loopt, het kan even een gevoel van ' verlichting ' geven...ik zie te vaak dat cliënten dan toch bij mij terechtkomen om eindelijk de diepte in te gaan...en ja...het hele proces werkt zuiverend, healend, bevrijdend...een pantser dat er al zovele jaren zit, kan je niet zomaar eventjes snel losmaken, dit zou behoorlijk schadelijk zijn voor de cliënt en is ook onaanvaardbaar.

In emotioneel lichaamswerk leren cliënten terug de verbinding te maken met hun lichaam, met alle bijbehorende emoties...alle verstarde lichaamssegmenten worden geraakt en aangeraakt om een liefdevolle zorgzame manier.

Wanneer je eenmaal hebt onderkend waar je hartcentrum door een pantser wordt geblokkeerd, kun je voor jezelf de beslissing nemen dat niet- geen angst, geen pijn, geen boosheid, de prijs waard is die jij ervoor betaalt. Zowel gekwetstheid als boosheid kan een vitale gezondmakende manier zijn op weg naar heling, maar het is ook de volledige consequente bereidheid om deze gevoelens te erkennen, om ze dan kunnen los te laten, op een dieper energetisch niveau.
Emoties helemaal doorleven bevordert het leven in een levendig gezond lichaam.



Aan de lijn geef ik soms wel eens wat informatie mee rond wat emotioneel lichaamswerk voor mannen en vrouwen en koppels die vastzitten in hun relatie kan doen...ze willen echt heel graag, alleen, ze weten soms niet 'hoe'. Ik ben hier ook heel eerlijk in: een reading zal dit probleem nooit oplossen. Het is dan ook aan ons, als medium, mensen de beste krachtigste adviezen mee te geven, in de hoop dat ze er echt iets mee doen. Niet om mij of mijn collega's een plezier te doen, maar om zichzelf terug te vinden en de verbinding waar ze zo hard naar verlangen, daadwerkelijk toe te kunnen laten in het hart. Omdat het hart de frequentie is waarop we nu afgestemd zijn.



Een heel eenvoudige hart-opener is de achteroverboog ( uit de bio-energetica)
Nooit overdrijven in de oefening (en ) naar de grenzen van je lichaam luisteren en de oefening geleidelijk aan opbouwen.
Kn. lichtjes gebogen ( nooit op slot zetten) voeten lichtjes naar binnen met de dikke tenen naar elkaar wijzend.
Lichte vuisten maken en op de onderrug plaatsen.
Je buigt de voorkant van je lichaam heel zachtjes naar achter, je ademt zachtjes met open mond.
Je blijft rustig met open mond ademen...het kan gebeuren dat je benen beginnen trillen....ga er nog even in door, net iets over de grens, waar je eerder zou willen stoppen.
Je voelt je harts-energie langzaam maar zeker weer stromen...je hartje gaat terug open...welke beelden er ook mogen komen, laat de beelden, laat de gevoelens komen.
Adem er naartoe...snijd nooit je adem af, want zet je jezelf op slot.
Ademen is leven....doe deze oefening elke dag een paar minuten heel bewust, met aandacht voor alles wat je voelt.
Je zal merken dat je je  pantser , dat je ooit gediend heeft om niet meer gekwetst te worden ( wat een illusie is natuurlijk) loslaat, en je de eerste stappen zet naar een volledig vervulder leven in de relatie met jezelf én de ander.


Heel veel liefs
© Medium Mieke

www.miekecoigne.com

Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma