Mindfulness voor kinderen: Happy Bliss Kids



Volwassenen idealiseren vaak de kindertijd, maar kinderen staan ​​ook voor uitdagingen. Kinderen hebben weinig controle over hun eigen leven. Ze moeten naar scholen gaan die ze misschien niet leuk vinden, tijd doorbrengen met kinderen die hen pesten en regels volgen die ze niet hebben gekozen. De druk om uit te blinken op school, met broers en zussen om te gaan, naar de universiteit te gaan en te jongleren met eindeloze buitenschoolse activiteiten kan een negatieve invloed hebben op hun welzijn. Uit een recent onderzoek bleek dat tieners eigenlijk meer gestrest zijn dan volwassenen. Je kinderen leren mindfulness te oefenen, kan een bijzonder effectieve manier zijn om hen te helpen omgaan met stress.

Mindfulness, een eenvoudige vorm van meditatie, kan kinderen helpen omgaan met stress. Mindfulness kan het risico op depressie en angst verminderen, zich in te leven in anderen, het vergroten van de focus op school,en draagt bij tot een algemeen welzijnsgevoel. 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is gewoon een staat van verhoogd bewustzijn. Het cultiveren van mindfulness betekent werken om in het huidige moment te leven in plaats van afgeleid te worden door negatieve gedachten, toekomstige doelen of de stress van het willen dat het huidige moment eindigt. Dus een kind dat mindfulness cultiveert, fixeert zich misschien niet op hoe verveeld ze zich op school voelen. In plaats daarvan zouden ze alles opmerken over het huidige moment, hun aandacht verscherpen en hen helpen p aanwezig te blijven.

De klassieke definitie van mindfulness is zowel een houding van aandacht als een weg naar transformatie.

Door mindfulness ontwikkelen kinderen een reeks levensvaardigheden en inzichten die aandacht, balans en mededogen bevorderen.  

De weg naar transformatie door middel van mindfulness begint met de ontwikkeling van focus - een krachtig en noodzakelijk hulpmiddel voor de academische, emotionele en sociale gereedschapskisten van kinderen. Wanneer kinderen flexibele en sterke aandacht ontwikkelen, kunnen ze het gebruiken om zichzelf te stabiliseren, zelfs als de situatie waar ze in zitten, is chaotisch.

Hoe helpt mindfulness kinderen?

Mindfulness kan kinderen helpen om kampioenen te worden van hun emotionele gezondheid, door hen een manier te geven om met hun emoties te werken en zelfverzekerd om te gaan met alles wat op hun pad komt. Onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness de emotieregulatievaardigheden van een kind kan versterken, waaronder het bewustzijn van hun emoties en het vermogen om te beïnvloeden hoe ze worden ervaren en geuit, waardoor ze een positieve relatie met anderen kunnen aangaan.

Mindfulness kinderen kan helpen betere mensen te worden door een houding van empathie, bewustzijn en dankbaarheid te bevorderen. Het kan ook hun uitvoerend functioneren verbeteren, wat verwijst naar een groep vaardigheden die verband houden met het beheersen van zichzelf, het ordenen van iemands leven en het cultiveren van gestructureerde gedachten. 

Mindful aandacht helpt kinderen niet alleen beter te begrijpen wat ze denken en hoe ze zich voelen, maar ook hoe andere mensen denken en voelen. Door zacht en bewust bewustzijn te brengen in hun eigen leven en dat van anderen, ontwikkelen kinderen empathie, mededogen en een meer genuanceerd begrip van hoe de wereld werkt en evolueert op natuurlijke wijze, met als logische consequentie dat kinderen en tieners beter in staat zijn om zich door de wereld te bewegen met meer, bij de leeftijd passende, wijsheid en mededogen.

Andere voordelen van mindfulness

  • Beter werkgeheugen
  • Minder fixatie op negatieve gedachten en gevoelens
  • Minder impulsief gedrag
  • Meer cognitieve flexibiliteit - een denkstijl die verwijst naar het vermogen om zelfreflecterend te zijn, kritisch te denken en van gedachten te veranderen als reactie op nieuw bewijs
  • Het vermogen om informatie sneller te verwerken
  • Betere relaties

Wanneer kunnen kinderen beginnen met mindfulness?

Kinderen zijn al bezig met bewuste gedachten voordat ze zelfs maar kunnen praten. Baby's kunnen inderdaad meesters zijn in mindfulness, waarbij ze op elk moment aanwezig blijven in plaats van afgeleid te worden door technologie, zorgen en gedachten uit het verleden.

Het aanleren van mindfulness aan kinderen moet beginnen met het modelleren van de praktijk. Dat betekent dat ouders aanwezig moeten blijven, in plaats van constant afleiding te zoeken van telefoons, computers, tv en andere ontsnappingen.

Kinderen zijn als sponzen. Vanaf 2 jaar kunnen ouders beginnen met zeer eenvoudige oefeningen zoals buikademhaling en kunnen een paar jaar later meer betrokken activiteiten ondernemen. 

Laat je leiden door de volwassenheid en het interesseniveau van het kind. Sommige driejarigen zijn misschien klaar om mindfulness te proberen, terwijl sommige zesjarigen misschien wat tijd nodig hebben voordat ze er klaar voor zijn. Presenteer mindfulness als een leuke activiteit of een nieuwe vaardigheid die jouw kind kan beheersen om het leven een beetje gemakkelijker te maken. Forceer mindfulness niet en straf een kind niet omdat het weigert mee te werken.




Mindfulness-oefeningen voor kinderen

De oefeningen zijn ontwikkelingsgericht!. Enkele eenvoudige mindfulness-activiteiten om met kinderen te proberen zijn:

  • Progressieve spierontspanning: helpt je kind elke spier in zijn lichaam aan te spannen en vervolgens los te maken, van voet naar hoofd. Dit helpt je ​​kind meer controle te krijgen over fysieke en emotionele spanningen en vergroot de aandacht voor het lichaam.
  • "Spiderman-zintuigen": vraagt je kind om zich als een superheld te gedragen door hun Spiderman-zintuigen aan te zetten. Hoeveel merken ze van het huidige moment? Hoe voelen zij zich? Wat ruiken ze? Hoeveel kleine dingen kunnen ze waarnemen?
  • 'Blijf aanwezig-uitdaging' : vraag kinderen om gedurende vijf minuten alleen te proberen te denken (of te praten) over wat er fysiek voor hen ligt.
  • Gedachten en emoties benoemen: Oudere kinderen hebben vaak een breed scala aan gelijktijdige gedachten en gevoelens - over school, familie en willekeurige onderwerpen zoals vulkanen. Vraag je kind om vijf minuten rustig elke gedachte op te merken en deze vervolgens los te laten. Als je kind jonger is, vraag hem dan om alle dingen die hij denkt en voelt op te noemen, en om langzamer te ademen terwijl hij dat doet.
  • Yoga voor kinderen: een aantal programma's biedt kindvriendelijke yoga. Yoga moedigt kinderen aan om hun ademhaling op te merken en hoe deze hun lichaam beïnvloedt. Dit is een geweldige manier om mindfulness te cultiveren bij energieke kinderen die van bewegen houden.
  • Visualisatie: Veel kinderen zijn sterke visuele denkers. Vraag je kind om te visualiseren dat hun gedachten gebeuren.je kunt jouw kind bijvoorbeeld aanmoedigen om angstige gedachten te zien die door de zenuwcellen door de hersenen gaan, en dan in de vingers bewegen om friemelen te veroorzaken, en in de maag waar ze vlinders veroorzaken.
  • Spelletjes en puzzels: Mindfulness hoeft niet als zodanig te worden bestempeld. Activiteiten die de volledige aandacht van je kind opeisen, zijn van nature mindful. Blijf uit de buurt van online spelletjes, die mogelijk vol staan ​​met advertenties en andere afleiding. Probeer in plaats daarvan uitdagende spellen zoals schaken, puzzels of woordspelletjes - wat je kind het leukst vindt.


Programma voor ouders/opvoeders, leerkrachten, yoga-docenten, geïnteresseerden...

Met plezier heb ik een basisprogramma uitgewerkt voor kinderen tussen 6 en 10 jaar. 

'Ik heb gekozen voor de leeftijdscategorie tussen 6 en 10 tot 12 jaar, omdat precies in die leeftijd kinderen te maken krijgen met de toenemend druk op school en daardoor ook vanuit de thuissituatie. Deze cursus richt zich dus voornamelijk tot onderwijskrachten, yoga-docenten, ouders en iedereen die het fijn vindt om samen met het kind of een groepje kinderen vertrouwd te maken met mindfulness, op een fijne, ongedwongen en speelse manier.'


Inhoud

Mindfullness voor kinderen

Oefenprogramma verloop

Inhoudsopgave

Wat is mindfulness voor het dagelijks leven

Voorbereiding

Geluidsoefeningen

Aanrakingsoefeningen

Buiten oefeningen

Oefeningen in het waarnemen/zien

Meditatie en Ademhaling

Teken- Schilderen

Wees een superheld

Yoga Kids oefeningen

Samenvatting

Een heerlijk geïllustreerd programma, boordevol tips, oefeningen, waar het accent bij elke oefening ligt op zintuiglijke ervaringen.

Er is geen goed of fout. Er is geen beter of slechter. Er is slechts de ervaring van elk kind.

Dit geïllustreerde systematisch opgebouwd programma kun je vanaf nu aanvragen via miekecoign@hotmail.com en jouw bijdrage voor dit programma ( 45 bladzijden) is 15,95 Euro. Nadat je het bedrag heb gestort op mijn zakelijke rekeningnummer BE22 0689 0076 3447 met vermelding Mindfulness 1,  ontvang je per direct het programma.

Veel plezier! 


Mieke- Mindfulnesstrainer en - therapeute


 




Populaire posts van deze blog

Grote Conjunctie 21 December en wat dit betekent!

ENORME sprong in evolutionair bewustzijn voor de mensheid, 21 December 2020

Zes stappen naar vitaliteit en levenskracht Van overleven naar leven Kwantumsprong naar een Hoger Bewust Zijn Inspirerende cursus met ingesproken meditatie