Lijden aan het 'redderssyndroom'


Hoe vaak wordt  niet gezegd "Mocht in in jouw plaats zijn....dan....."
Hoe vaak wordt ons de vraag gesteld: " Wat moet ik gaan doen, welke weg moet ik bewandelen, maw: geef me dé oplossing voor mijn vraag, mijn probleem"

Helaas....hoeveel wijsheid en kennis en ervaring ik mag hebben: ik kan dit niet voor jou oplossen, ik kan niet vertellen wat jij moet doen ( alsof het überhaupt moet) ik kan s
lechts samen met jou kijken waar je ergens tijdens je levensloop bent afgedwaald van jouw pad, jouw passie, jouw verlangen, jouw idealen, jouw droom ( en ook dat is geen toeval, het heeft ook iets te betekenen) ik kan niets van dat alles invullen voor jou.

Ik voel me niet geroepen om mensen voor te kauwen, af te helpen van....ik laat hen enkel zien welke tools ze zelf in handen hebben om op een andere manier te leren kijken en te leren omgaan met zichzelf.

Sommigen verkiezen liever het pad van " zeg jij het me maar en ik loop wel mee met jou...maar zo werkt het niet.
Anderen laten het gesprek "bezinken" en komen erop terug, nieuwsgierig en vol moed om de weg naar zichzelf te zoeken, de weg naar binnen.

Doordat ik heel goed de valkuilen doorleefd heb, als hulpverlener in eerste instantie "redder", weet ik dat deze soort van hulpverlening niet helpt om mensen aan te moedigen hun eigen innerlijke sterkte aan te spreken.

Er zullen dus altijd wel mensen zijn die verkiezen te bliijven hangen in hun slachtofferenergie ( net tot zolang ook deze energie haar functie heeft gehad of zelfs voor de rest van hun leven) en er zullen altijd mensen zijn die echt willen groeien- bewust, met vallen en opstaan en alle obstakels overwinnend- naar eigen meesterschap.

Het is ook helemaal anders als mensen me vragen me iets over mezelf te vertellen, doch ik doe dit niet in een hulpverleningscontext. Ook dit is een bewuste keuze.
Daarentegen laat ik een glimp zien van mijn parcours waardoor erkenning en herkenning net het verbond van vertrouwen een stevige basis vormt om professioneel met mensen te blijven werken.

En zo hoort het ook, vind ik.
Er heerst in het andere geval snel vervaging in wie de cliënt is en wie de hulpverlener.
Die mensen heb ik inderdaad ook vaak beluisterd.

Integriteit en Respect leiden altijd tot langdurig Vertrouwen.

Liefs

Mieke 

www.miekecoigne.com



Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma