De kracht van taal, woorden, taalpatronen

 

De kracht van taal, woorden, taalpatronen



Hoe je je realiteit vorm kunt geven met jouw woorden: de-kracht-van-taal-spreken-realiteit de kracht van taal om ons leven ten goede te beïnvloeden is immens.

Wat was het mooiste dat iemand ooit tegen je heeft gezegd? Neem even de tijd om die ervaring opnieuw te bezoeken ... Wat zie je? Hoe voel je je? Het had maar één zin kunnen zijn - één enkele zin die je voor een moment of misschien zelfs een heel leven veranderde.

Onze taal omvat meer dan strikte grammatica en spelling. Er zit een echte kracht in; magie zelfs. Onze taal danst met onze verbeelding. Het creëert een ongelooflijk scala aan emoties en gevoelens, die vaak het verschil maken tussen iemand die van zijn leven houdt en het saboteert.

Taalkracht-sprekende mensen die zich bewust worden van de kracht van taal, hebben een enorme positieve invloed hebben op de kwaliteit en diepte van relaties.

Waaraan denk je meteen bij het woord ‘Abracadabra’?


Als ik ABRACADABRA zeg, waar denk je dan meteen aan? Magie, niet?

Oorspronkelijk betekent het woord ‘ met mijn woord creëer ik, schep ik, beïnvloed ik’. Abracadabra is Aramees, de taal waarin het oorspronkelijke Oude Testament is geschreven, en één van de twee talen die Jezus sprak. Ze hadden zoveel respect voor deze ‘heilige leer’ dat ze ‘ Abracadabra’ zouden trianguleren en om hun nek droegen om hen te herinneren aan de kracht van het gesproken woord.

Heb je ooit het advies gekregen: "Heb een goede instelling" of "Probeer gewoon positiever te zijn"? Dat is vaak de diepgang en omvang van de instructies die de meesten  krijgen om onze karakters en mindset te onderzoeken, te veranderen . Want je bent er meestal van overtuigd dat je een goede instelling hebt, of positief denkt. Er is veel meer aan de hand.

De woorden die we gebruiken, de taal waarin we ons uitdrukken,  en de gedachten die we ons doorheen onze opvoeding hebben gevormd vanuit dit specifieke kader, vormen onze persoonlijke verhalen. Die verhalen vormen en creëren uiteindelijk onze realiteit. Woorden naar verhalen, verhalen naar realiteiten. Dit is de kracht van taal.

Er kwam een ​​jonge vrouw naar me toe omdat ze problemen had met het lichaamsbeeld. We begonnen te praten over hoe ze zich voelde en over de taalpatronen waarin ze vastzat. Na wat dieper gegraven te hebben, ontdekten we iets dat ik een "verhaalzaadgebeurtenis" noem.

Elke kerst kwam haar hele familie bij elkaar, vierden ze en wisselden ze cadeaus uit. Ze opende een van haar cadeautjes (een t-shirt) en hield het omhoog zodat iedereen het kon zien. Het lachen barstte onmiddellijk los (vooral van haar kleingeestige tante die het haar gaf). Ze keek naar de voorkant van het shirt en zag een mollige cartoonkat met de woorden: "Ik ben niet dik, ik heb gewoon grote botten" naast zijn kop. Ze liet het overhemd vallen en rende huilend de kamer uit.

Die woorden: “Ik ben niet dik. Ik ben gewoon een grote botten, 's in haar hoofd. Uiteindelijk veranderden de woorden in levensbepalende verhalen. Levensbepalende verhalen werden haar realiteit. Dat is de kracht van taal.

  • De kracht van taalpatronen

Woorden: "Ik ben niet dik, ik heb gewoon grote botten."

Verhalen: “Ik haat mijn lichaam. Ik moet nog meer sporten. Maar dan werkt niets echt voor mij. Misschien is er een nieuw dieet dat ik kan proberen. Maar wat als dat ook niet werkt? Waarom hebben andere meisjes het zo veel gemakkelijker? Ik haat mijn lichaam. "

Realiteit: problemen met het lichaamsbeeld / eetstoornissen

De moeder van een andere cliënt zei hem herhaaldelijk toen hij jong was: "Je bent niet Gods geschenk aan vrouwen" (bedankt daarvoor, mam). Hij geloofde haar, zag zichzelf als minderwaardig en creëerde er een complex over.

Woorden: "Je bent niet Gods geschenk aan vrouwen."

Verhalen: “Ik ben zo'n loser. Hoe kan iemand me echt aardig vinden? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mensen mij aardig vinden? Maar ik zal ze nooit kunnen houden. "

Realiteit: laag zelfbeeld, depressie


  • Van woorden naar verhalen

Voer de conflicttaal in

Universeel zijn er vergelijkbare patronen die wijzen op de immense kracht van taal. Patronen in de manier waarop we onze verhalen vertellen, patronen in woordkeuze, patronen in de taal.

Hoe meer je je concentreert op wat mensen zeggen, hoe duidelijker het wordt welke taalpatronen we hanteren.

In het ene gezin wordt gemakkelijk gescholden, verweten, geroepen, in het andere gezin niet. Zet twee mensen bij elkaar met die achtergrond, dan kun je er zeker van zijn dat diegene die dit soort taalpatronen niet inzet in communicatie, zich vaker zal terugtrekken. Zeer hardnekkig om taalpatronen die je je hele leven gebruikt, te doorbreken en toch is het noodzakelijk in een liefdevolle communicatie.

Bij Procabulary noemen we dit type spraak Conflict Language - een taal die onbedoeld is ontworpen om doelen te dwarsbomen, relaties te saboteren en onszelf in onnodige pijn te verwarren.

  • Vertalingen en architectentaal

Dus wat doen we met conflicttaal en conflictverhalen? Eerst identificeren we de belangrijkste Conflict Language-woorden en beginnen we met het maken van aanpassingen. We noemen deze aanpassingen "Vertalingen".

Met stressvolle zinnen als "Ik wil me niet altijd zo'n mislukkeling voelen", vervangen we het "niet" door een "doen" en gaan we weg van de ongewenste uitkomst en naar wat we willen. "Ik wil niet altijd het gevoel hebben dat zo'n mislukking is", verandert in "Ik wil me zeker en succesvol voelen." Deze ogenschijnlijk eenvoudige vertaling draagt ​​enorm bij aan iemands psychologische en emotionele welzijn door de kracht van taal te benutten.

Evenzo: "Ze zal me niet laten doen wat ik echt wil doen" vertaalt zich in "Ik laat me niet doen wat ik echt wil doen". Het blijkt dat ik in deze situatie wel wat kracht heb. Au.

"Misschien kan ik wat meer moeite doen op mijn werk". Haal de "misschien", "zou" en "sommige" eruit en we blijven achter met een veel solide verklaring. "Ik kan meer moeite doen in mijn werk." Het is ofwel overleg en uitstel, ofwel besluitvaardigheid en actie.

Het tegenovergestelde van Conflict Language is Architect Language, dat mensen helpt zich te concentreren op hun doelen en positieve resultaten, hen eraan herinnert dat ze de controle hebben over hun persoonlijke verhalen, terwijl het hen helpt om veiliger en zelfverzekerder te zijn in hun besluitvormingsproces. Dit is een positief gebruik van de kracht van taal.

Als je zelfs maar een minimale hoeveelheid tijd besteedt aan het focussen op de specifieke woorden die mensen gebruiken om te klagen, de schuld te geven en problemen te ondermijnen, zul je de conflicttaal onder de knie krijgen. Het is een fascinerende studie. U zult waarschijnlijk ook wat Conflicttaal in uw eigen vocabulaire aantreffen.

  • "Detox: moeten’'

"Moet" is een heel interessant woord. Het staat bekend om zijn vermogen om overmatige druk en schuldgevoelens te creëren. Overweeg om een ‘​​Moet Detox’ te doen om de kracht van je taal positief te gebruiken:

STAP 1. Kies iets eenvoudigs waarvan je meer zou willen doen in je dagelijkse leven. Iets waarover je je  gemakkelijk schuldig of beklemd kunt voelen. Het kan mediteren zijn, sporten, uw dieet veranderen of zanglessen nemen.

Voor dit voorbeeld zullen we mediteren gebruiken: "Ik zou meer moeten mediteren."

"Ik zou meer moeten mediteren." Pauzeer en observeer. Hoe voelt het om dat te zeggen? Maak een mentale notitie.

STAP 2. Vervang "zou" door "zou kunnen".

"Ik zou meer kunnen mediteren." De meeste mensen trekken hun wenkbrauwen op en knikken een beetje met de zin "kan".

STAP 3. Vervang "zou kunnen " door "kan".

"Ik kan meer mediteren." Dit is meestal een tastbare sprong in houding en energie.

STAP 4. Vervang "kan" door " ernaar uitkijken’’

"Ik kijk ernaar uit om meer te mediteren.”  Inmiddels glimlachen de meeste mensen en denken ze na over wanneer ze aan een sessie kunnen deelnemen

STAP 5. En tot slot voegen we om redenen een 'omdat' toe aan het einde van de zin en een extra motiverende boost om echt de kracht van taal aan te boren.

"Ik kijk ernaar uit om meer te mediteren, want als ik dat doe, ben ik veel meer ontspannen en gefocust."

 

Nu is het uw beurt. Het is leuk.

 

Ik zou meer moeten ____________________. Pauzeer en observeer

 

Ik zou meer kunnen ____________________. Pauzeer en observeer

 

Ik kan ____________________ meer. Pauzeer en observeer

 

Ik kijk ernaar uit ____________________ meer. Pauzeer en observeer

 

Ik kijk ernaar uit om ____________________ meer omdat _____________ (reden) _____________. Pauzeer en observeer

 

Dit is een geweldige oefening om de kracht van taal aan te boren en van onwil en spijt naar enthousiasme en actie te gaan. Het is ook een geweldige oefening om de fantasierijke, emotionele en fysiologische effecten te demonstreren van de kracht die taal op ons allemaal heeft. "Zou" naar "zou kunnen". "Kon" naar "kan". "Kan" tot “ ik kijk ernaar uit ". Voeg vervolgens een "omdat" toe. Simpel en effectief.

  • Alleen het begin

Procabulaire geeft ons een voorsprong door de kracht van taal. Een voorsprong op de schijnbaar triviale gedachten die tot grote problemen kunnen leiden, en meestal ook zullen doen. Mohammed Ali heeft hier een goed citaat over: “Het is niet de berg die we beklimmen die ons uitput. Het is het kiezelsteentje in onze schoen.

"Het is niet de berg die we beklimmen die ons uitput. Het is het kiezelsteentje in onze schoen. "

Die steentjes in onze schoenen zijn gemaakt van conflicttaal. Talloze voorbeelden van "niet", "kan niet" en "niet hebben"; constant onze macht opgeven door anderen de schuld te geven en niet aflatende besluiteloosheid. Deze dingen veroorzaken epische hoeveelheden pijn voor onszelf, onze dierbaren en de wereld om ons heen.

Het is tijd om bewust te beginnen met het schrijven van onze verhalen. Het is tijd om als vanuit het hart te communiceren. Vanuit zelfrespect en zelfliefde, zo ook naar elkaar toe.

 20-10-2020

www.miekecoigne.com

Populaire posts van deze blog

Contact maken met elfen - geleide oefening en mooie elfenmuziek

Ikigai--- een levensstijl

Het oude en het nieuwe paradigma